Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

13th loka 2016, author: mfadm

Messuosaston valmistelu alkaa jo kuukausia ennen itse tapahtumaa, oli kyse sitten alusta asti asiakkaan kanssa suunnitellusta osastosta, tai pelkästä osaston rakentamisesta.

Ensin asiakkaan kanssa katsotaan minkälainen osasto toimisi parhaiten. Mitkä asiat ja pääviestit ovat tärkeitä ja miten ne saada esille. Perussuunnitelman pohjalta tehdään sopivimmat rakenne- ja kalusteratkaisut. Liikaa tavaraa osastolle ei kannata yrittää änkeä, koska usein "vähemmän on enemmän." Se toimii parhaiten, sillä selkeä osasto on houkuttelevampi.

Osaston rakentaminen tapahtumapaikalla alkaa maton asentamisella ja sen suojaamisella. Tämän jälkeen päästään pystyttämään pajalla esivalmisteltuja seinäelementtejä.

Hyvin suunniteltu osasto on puoliksi tehty. Siitä on hyvä jatkaa rakentamista, joka osaston koosta riippuen alkaa jo muutama viikko ennen messuja. Omalla pajalla tulostetaan ja valmistellaan seinäelementit, tehdään tarvittavat teipit, hoidetaan mahdolliset hankinnat sekä kerätään tarvikkeet.

Monesti tarvitaan yksilöllisiä esim. asiakkaan väreihin valmistettuja kalusteita, ja silloin tiimissämme toimiva puuseppä on aloittanut työnsä jo aikaisemmin.

Rakentamista edeltävänä päivänä yleensä kasataan kaikki tavarat valmiiksi, ja pakataan ne autoon. Kun rakennuspaikka on selvitetty messuilla, levitetään matto tai laminaatti lattialle, jotta tavarat saadaan osastolle. Nyt voidaan auto siirtää pois muiden edestä ja käydä hyvillä mielin vaikka kahvilla.

Piirustukset käydään läpi ja rakentaminen saadaan pian vauhtiin. Vaikka osaston seinät pystytetään nopeasti, riittää hommaa vielä valojen, sähköjen ja teippien asentamisessa.

Usein asiakas haluaa tehdä viime hetken muutoksia. Silloin tarvitaan luovia ratkaisuja. Saattaa tulla asiaa kipaista rautakaupassa tai lähistöllä oltaessa omalla pajalla.
Vuosien kokemuksella saadaan osastot hankalassakin paikassa toimimaan.

Päivän päätteeksi pinnat putsataan sekä suojamuovit poistetaan.
Monesti jo illan pimetessä on matka kotiinpäin.

Soitto tai sähköposti tyytyväiseltä asiakkaalta saa aamun käynnistymään kivasti!