Mainosteippauksia jo vuodesta 1971.

13th elo 2016, author: mfadm

Styroxista leikatut kirjaimet

Somistusmateriaalit tehtiin käsityönä, materiaaleina käytettiin pääasiassa puuta ja styroksia, josta leikkaamalla tehtiin tekstejä ja logoja. Yksittäiset mainosjulisteet tekstattiin tussilla ja tarratekstit ja -kuvat leikattiin käsin veitsellä tai stanssilla.

1980 Mainos Front muutti Kannistoon Vantaalle. Koska somistusmateriaalit tehtiin käsityönä, omakotitalon alakertaan rakennettiin somistamo, puutyöpaja ja maalaamo. Täällä sahattiin, maalattiin ja nimikoitiin käsin muun muassa 10 000 värimallipalikkaa vuosittain Teknos Oy:lle usean vuoden ajan. Yksittäiset mainosjulisteet tekstattiin tussilla.

Ulkomainos- ja työmaataulut sekä messuosastot rakennettiin ”pitkästä puusta” ja tarratekstit ja -kuvat leikattiin käsin veitsellä tai stanssilla. Reilun kymmenen vuoden jälkeen Mainos Front sai tunnustusta työstään hyvän asiakaspalautteen lisäksi Messu- ja Somistusalan liiton myöntämän palkinnon muodossa.

Toiminta kehittyy
Tarramateriaalien, työkalujen ja -tapojen kehityttyä alkoivat ikkuna- ja autoteippaukset yleistyä. Ensimmäinen tarraleikkuri hankittiin 1983 ja kaksi vuotta myöhemmin, kun Mainos Front muutti uusiin työtiloihin Hyrylään, siihen liitettiin digitointipöytä, jolla leikattavat logot muutettiin tiedostoiksi. Nyt saatiin helposti leikattua tarrasta suurempia sarjoja auto- ja ikkunateippauksiin ja eri myymäläketjujen liikkeitä pystyttiin käydä teippaamassa nopealla aikataululla ympäri Suomea siistit, valmiiksi leikatut materiaalit mukana, esimerkiksi 120 Värisilmä-ketjun liikkeitä, pohjoisimpana Kolarin myymälä.

Autoteippauksissa suuria sarjoja tehtiin mm. Kuljetusliike R Stenvallille sekä Oy Kuljetusliike Forsman Ab:lle, ja tähän päivään mennessä heidän autoja on teipattu jo toistasataa.

Myös messurakentaminen muuttui 1990-luvulla ja osastoja tehtiin pääasiassa profiilirakenteilla. Messutoiminta laajeni ja osastojen koot suurenivat. Helpommin kuljetettavat ja varastoitavat näyttelyrakenteet mahdollistivat valmiiksi tehtyjen osastojen kierrättämisen eri paikkakunnille ympäri Suomea ja aina Keski-Eurooppaa myöden.

1990-luvulla messutoiminta laajeni ja osastojen koot suurenivat. Helpommin kuljetettavat ja varastoitavat näyttelyosastot kiersivät eri paikkakunnille ympäri Suomea ja aina Keski-Eurooppaa myöden.

Nimen muutos
Vuonna 1998 alettiin valmistella sukupolven vaihdosta. Vuonna 2000 yhtiössä mukana olleet Raimon pojat Jani ja Jarkko Front ottivat vetovastuun ja Ky Mainos Front muutettiin MF-Mainos Oy:ksi. Toiminnan digitalisoituminen jatkui ja 2005 hankittiin ensimmäinen suurkuvatulostin. Tällä saatiin tehtyä suuria kuvapintoja banderolleihin, autoihin ja näyttelyseiniin. MF-Mainoksen palvelupalettia kehitettiin ja mukaan tulivat vaatepainatukset siirtotarroja prässäämällä sekä betonin pintaan sapluunoiden avulla tehtävät jälkivärjäyskuvat. Tästä löytyy hieno esimerkki Pieksämäen Veturitalleilta. Vuonna 2015 tehdyssä projektissa veturin kääntöpöytä haluttiin säilyttää – edes visuaalisesti. Haluttu kuvio lattian pintaan saatiin Dyny Oy:n jälkivärjäysmenetelmällä. Värjätyn ympyrän halkaisija 22 metriä. Toisesta esimerkistä, Helsingin Messukeskuksen 7. hallin lattiasta, voit katsoa videon mf-mainos Oy, design betonilattia

Tähän päivään
Vuonna 2006 MF-Mainos muutti Vantaan Korsoon Kelatien teollisuusalueelle nykyisiin tiloihinsa, jossa asiakkaiden suuret kuljetuskalustot saadaan teipattua sisätiloissa. Toimintaa ja laitteistoa olemme kehittäneet jatkuvasti. Suuret banderollit, mainostaulut, liuottimia kestävät nimikointi-tarrasarjat, messu- ja näyttelyseinät, auto- ja ikkunateippaukset tulostamme ja muotoon leikkaamme 1340 mm leveällä suurkuvatulostimella tai 1200 mm tarraleikkurilla. Betonin jälkivärjäyskuvat, joita MF-Mainos ja Dyny Oy tekevät ainoana Suomessa, sekä messu- ja tapahtumavaatteiden siirtotarraprässäykset kuuluvat edelleen palveluihimme. Viimeisimpänä panostuksena olemme 2016 keväällä palkanneet kokeneen AD/projektijohtaja Juha Väisäsen vastaamaan markkinointi- ja mainosmateriaalien, erilaisten verkkopalveluiden sekä näyttelyiden suunnittelusta.

Veturipöydän sapluuna valmiina.
Värjätty veturipöydän kuva hiontaa vaille valmis.

Tänäkin päivänä, lähes viiden vuosikymmenen kokemuksella saat MF-Mainoksesta aina apua tilanteisiin, joissa kohtaat asiakkaasi. Niin näyttelyihin, myymälöihin, liikenteeseen, myyntipresentaatioihin kuin verkkoonkin.